torsdag 3 oktober 2013

Tillsammans kan vi sprida Hopp!

För någon vecka sedan när jag och sonen var i Slottsparken i Malmö och matade fåglarna inträffade en händelse som jag burit med mig sedan dess. Den gör ont. Det ska den göra. Det kallas empati.

En man faller ihop mitt framför ögonen på oss. Han är påverkad. Han har inte duschat på länge. Mina händer luktar efteråt. Jag kan tvätta av mig stanken, men jag kan inte blunda för den värld jag lever i. Jag ser min pappa i den mannen. Min pappa var alkoholist. Han dog när jag var arton år i sin sjukdom. Det är 27 år sedan. När jag tänker på min pappa idag känner jag kärlek. Jag är fri från de alkoholbojor som min familj släpat på i många generationer tillbaka. De flesta av min pappas syskon gick samma öde till mötes som honom. Generationer före dem likaså. Jag har aldrig haft någon dragning till alkohol. Men jag har sett hur förödande det är att växa upp med en alkoholiserad förälder. Vilka sår det skapar. Idag känns det som att jag är läkt. Att det vuxna barnet till en alkoholist inte längre är något jag identifierar mig med. Jag är dotter till Elvin.

Men jag vet värdet av att se hur formad jag blev av min uppväxt. Hur läkande det var att förstå att jag inte var ensam. Att det går att bli hel igen.

Jag tror på handfast engagemang. Att vi kan låta vårt eget lidande leda till andras läkande. Så att inget lidande går till spillo. Att vi kan bli bättre istället för bittra. Att vi kan bry oss om varandra.




Vi vill sprida Hopp. Ge alkoholisterna och deras familjer en ljusning. Visa att det finns ett liv bortom dimmorna. Denna bok har inte alla svar, men den bär hopp. Den visar att det går att frigöra sig från alkoholismen. Leva ett nyktert liv. Det är första steget.

De kommande månaderna fram till nyår kommer många nyktra alkoholister att ha tagit ett återfall. En hel del kommer att dö. Barn kommer att fara mycket illa. Ungdomar kommer att börja dricka, droga eller på andra sätt skada sig själv. Anhöriga kommer att dölja, skämmas, fly och ljuga om situationen.

Tillsammans kan vi sprida Hopp. Köp eller donera!

Bara den som ger får behålla. Mitt utgivande är handgripligt och oavlönat. Jag besöker gemenskaperna, AA och Al-Anon för att dela ut de böcker ni donerar. Finner jag andra lämpliga platser som väntrum på sjukhus, skolor etc där jag tillåts lägga ett exemplar då gör jag det. Jag vill sprida Hopp, till barn och vuxna.

Gå in på denna sida för att köpa eller donera böcker som vi delar ut:
New Serenity - Hopp


På Heal My Voice Swedens hemsida kan du läsa min berättelse i boken Empowered Voices.
My Boring Old Story handlar just om att växa upp med en alkoholiserad pappa. 

http://www.healmyvoicesweden.com/#!grundaren-har-ordet/c11pm

// Marie Ek Lipanovska